Resipi BBQ bikin gaduh

Friday, July 22, 2011

selamat pagi dan selamat hari jumaat

masuk hari ni dah 2 hari straight aku sakit perut.. sungguh kurang seronok..

sebut pasal sakit perut dan cirit birit, marilah kita berbual pasal makanan (nohorommmm)

actually this post is a request my kawan, jihad (yang muka mcm pelakon adamaya yang muka macam jihad)yang aku citer dlm post INI.. (http://lovepistol.blogspot.com/ - ini blog si jihad..aku tolong promote skek)

dulu aku dah bagi dia dah resepi sos bbq nie.. tp ni dia mintak lagi.. melayu mudah lupa.. hwawhkawh

ok back on the subject bbq recipe.. actually aku takde la blaja kat mana2 pun.. just try2 experiment..

baling je semua dalam baldi..

here goes my first entry about maskak2


Gordon Ramsay pun sujud


BAHAN BAHAN (untuk 1 ekoq)


1. Segerombolan ayam mentah yang telah dipotong dan dicuci - 1 ekor
2. Sos Bbq - biasa aku beli 1 botol.. tp tak guna abis pun.. so measurement yg tepat aku tak tau
3. Sos Cili - guna maggi or life.. jgn beli brand pelik2
4. Black paper - satu beg plastik yg rm1 tu
5. Rempah Kari Adabi - 2 paket kecik.. apsal rempah kari? sbb ini mcm baru menusuk kalbu..
6. Madu - kalau takde sen nak beli madu, encik gula pun boleh
7. Bawang puteh - 2-3 ulang sudah.. byk2 nanti jadi OP
8. Kesabaran

[TEKAN UNTUK LAGI LAGI MUKA KAU]





CARA CARA MENYEDIAKAN BAHAN

1. Campak ayam dalam baldi (nak letak sosej, udang pun boleh)
2. Basuh tangan
3. Masuk kan semua bahan tanpa belas kasihan (sos tu ko agak2 la sendiri, jgn letak byk sgt 6-7 sudu je)
4. Gaulkan sampai rata
5. Marinade 6 jam - biasa kadang2 orang suka marinade overnite.. sbnrnya lagi lama lagi bagus.. tapi kalau ko nak marinade lama, seal and letak dlm peti sejuk.. jgn dibiarkan je pada suhu bilik.. kang nnt contaminated..


i fcuk you not when i said BALDI.. haha

GRILL TIME

1. Sentiasa jaga jarak api dengan ayam
2. Lepak tapak tgn kat atas bara.. (jangan la sentuh bara tu pulak bangang).. cari ketinggian yang sesuai dimana pada ketinggian tu, tapak kau boleh tahan selama 3 saat sebelum kau memaki hamun orang sekeliling..
(bergantung kepada jenis arang juga.. kalau kau rasa panas tp kau boleh tahan 3 saat, tahniah.. anda telah ketemu tinggi yang sesuai
3. Time bakar jgn lupa golekkan.. it is always a good thing to make 2 partition of the grill.. 1 is for hi temp grilling, and the other one is low temp for resting..
4. Sapukan sos2 bbq balance sambil panggang
5. Tertib.. kene tertib.. kalau x confirm x jadi.. kwahkwhawa

GAMBAR RAJAH


kalau bbq kau umah, aku biasa baka arang camni je.. pantas.. kakau outdoor guna la firestarter 



makanan2 sampingan tipikal.. cloeslaw, thousand island special, salad, lontong goreng

 BBQ di dalam kekabusan genting = AWESOME

"tunggu kejap yer bang...sat" ujar Syazwan apabila didesak 

Potong sayur buat salad.. eh pasal apa aku mcm takde leher 

RULE 1: Always BBQ dgn kawan2 because bagi aku it is pointless ko nak BBQ sorang2..

FAQ

Penanya : Kalau kambing macam mana zul?
Aku :   Ha.. kenapa dengan kambing? ko igt ni kaunter pertanyaan kambing? muahaha
Penanya : Alaa.. Cepat la.. I nak cepat ni.. apa beza panggang ayam dengan kambing
Aku : Kalau bakar kambing, jauhkan sikit jarak berbanding dgn ayam
Penanya : Bahan marinade sama?
Aku : Bedal je.. Pastu byk2kan berdoa

5 comments:

yad besh said...

Kelihatan sungguh lazaaat yummmeey. Nnti aku dh buat aku bgtaw. Nk try2 msak ngan adik! Haha thx abg tabah 2011!

mocboth said...

resipi IMBA!

Unknown said...

aku guna bwg putih,bwg merah,rosemary,parsley,gula,ketchup,cili sket,garam sket,black pepper.if nk tuka angin,ko ltk la mangga slice.sdp.juicy. :) perap semalaman.

zul a.k.a kingsix said...

oh nais.. nnt aku try

Vietnam Mari said...

kalo itu anjing macam mana?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...