Jangan Bongkak Sama Kuasa Tuhan

Thursday, July 21, 2011

This is sad..



From Reddit:

I'm from the place(Indore,India),where this happened, currently living in australia. A little background info about this place. It's called "patalpani", "patal" meaning hell/underworld and "pani" meaning water.
This place is notorious for accidents like these,caught on camera for the first time though. These people that you see and the one shooting the video have ignored the huge warning signs and stepped over the security barriers that the government puts up. You are not allowed to be that close to where they are standing,let alone the people actually being swept away.
Apparently the show-offs that go there claiming nothing is going to happen, learn it the hard way, I don't know how can people still do the same thing over and over after we've had truck loads of accidents like these there. Also, during the summer,people actually walk all the way down,walking treacherously on slippery rock and narrow ledges that have been carved by the water.

Ini kalau kat Malaysia namanya kepala air.. jangan buat rilek je len kali kalau mandi kat jeram ke air terjun.. statement biasa seorang abang gagah:

"air paras lutut kot.. ape ko nak goyang?? ada nampak wa punya lutut cabut ka? aku ni perenang olimpik 4x4 la bro" kata seorang mamat poyo..

jangan la itu macam kawan.. ko tak tau kat atas gunung sana ape jadi.. ujan.. ke topan ke.. mentang ko mandi dgn gadis pastu ko nak tunjuk hero (tetiba mana dtg cite ni pun aku tak tau..hwkahwakwha)

Ini la tragedi yg belaku kat malaysia x lama dahulu..




So mcm mana nak detect kepala air ni?

Langkah keselamatan

Tanda-tanda awal kejadian kepala air antaranya:
  • Keadaan langit gelap di bahagian hulu sungai (kawasan puncak bukit) disertai dengan bunyi guruh yang kuat. Ni memang dah sah2 ujan kat ulu.. so jgn gamble sgt
  • Bunyi dentuman gerakan batu-batan atau air dari hulu sungai.
  • Air sungai berbuih dan meningkat secara tiba-tiba (kelodak, daun reput atau ranting kayu muncul dengan banyak di permukaan air). Ni biasa yang paling senang detect..
  • Siren amaran berbunyi (di sesetengah tempat sahaja, seperti di kawasan Air Terjun Sekayu.. kat Gunung Ledang pun ada gak).

sekadar gambar hiasan

5 comments:

itamkutet said...

gambar penuntup ... buat spoil mood je ...

kingsix27 said...

hahaha

fexer said...

aku tau bontot sape.. hahah

kingsix27 said...

ini bontot champion punya

usedfree said...

demm...mati trus...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...