Abandoned Disney Water Theme Park

Thursday, July 21, 2011

aku sebenarnya nak post ni benda ni smlm.. akan tetapi aku terjumpa pulak video pasal kepala air plak.. terus aku tulis pasal benda tu dulu.. sebab aku tau.. this post could take a while..

sebelum tu aku nak cerita.. kat rumah sebelah ada bunyi orang bertukang.. tensen gila eh.. terasa kesabaranku dipahat sedikit demi sedikit..



ok today aku nak kongsi cerita pasal River Country.. itu ari kan aku ada ckp aku minat tempat2 Abang Don (abandoned) so sini ari pasal river country.. aku tak tau la kenapa, tapi kalau aku tgk building yang ada swimming pool tinggal, dia punya cool factor akan +3points.. sebagai contoh, kalau gi rumah hantu kat bukite tunku tu, aku akan lagi prefer rumah yg ada swimming pool sbb dia +1 seriau... ok dah nampak gaya nak meleweh.. mari kembali ke topik asal. hwakhwk


River Country ni adalah taman teman air (bukan taman rasyidah utama) dibawah pengurusan syarikat Disney dan rakan rakan.. (taman teman air tu apa? mcm sunway tu ar..) Park ini terletak di Bay Lake, Florida, Selayang.. Dibuka pada tahun 1976, taman ini merupakan the first of its kind sebab sebelum tu mmg taman tema air ni mmg takde orang buat lagi.. konsep asal taman ini datang daripada visi dan imaginasi dari novel mark twain  this park consist of multiple attraction.. ada gelongsor, swimming pool besar gaban, and pool yang cantum dgn tasik.. and pelbagai lagi benda2 yg ko leh imagine ada kat water park..

[TEKAN SINI FOR MORE]





Semasa pembukaan, park ini terus mcm benda yang paling "hip" dan "cool" pada ketika itu. Sebagai contoh:

ali: ko lepak mana weekend lps?
atan: aku lepak river country JERR...
ali: babi coolllll

Namun begitu, pada tahun 2001 teman ini ditutup secara rasmi kerana bisnes sudah talak wuntong dan kerana beberapa sebab lain.. maintainance tinggi, so arge tiket naik, so orang kurang.. disebabkan park ini terletak di Florida dan bukannya Sungai Chua, dalam setahun, time musim panas je syok mandi sini. Musim2 lain (x masuk musim durian) pula dikatakan terlalu sejuk utk mandi (sbb pool dia ada link tgh tasik semula jadi).. So, teman ini telah diabandoned semenjak itu.. aku rasa sedih tgk keadaan tmpt ni skrg..

BEFORE




gelongsor semasa zaman kegemilangan


aerial view of the park

"Bestnye mandi kat sini~~ Rugi kalau tempat ni tutup" ujar sorang pengunjung

AFTER






dulu biru sekarang ijo 

jaga jaga kepala air 


 partikel2 yang kelihatan seperti tahi dijumpai terapung





tgk dia punya slide ni aku teringat tobogan kat Genting 

starting point untuk slide



somehow bila tgk gamba2 ni aku teringat Genting.. aku rasa genting dan wet world batu pahat bakal menerima nasib yang sama.. dunno

original link and more gambar : here

2 comments:

Cikgu Mama said...

wet world batu pahat ada lagi ke?

zul a.k.a kingsix said...

ada lagi kot.. tak tau la.. tp mcm dah malap gak dari gayenye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...